Hoe werkt EMS?

Deze revolutionaire trainingsmethode maakt gebruik van Electro Musculaire Stimulatie (EMS).

EMS training (Elektro Musculaire Stimulatie) staat voor trainen met weerstand door middel van impulsen, die via een bodysuit op de huid worden overgedragen. Ons eigen zenuwstelsel geleidt ​deze zogenaamde ‘prikkel’ verder naar de grote spiergroepen, waardoor deze tot wel 30% meer geactiveerd zullen worden dan bij een reguliere krachttraining! De dieper gelegen spieren, die normaal niet snel door het eigen lichaam worden aangestuurd, worden met EMS training dus wel makkelijk bereikt.

Met behulp van een EMS training kan het lichaam tot wel 150x meer spiersamentrekkingen produceren in vergelijking tot een reguliere krachttraining. Hierdoor staat een EMS sessie van 20 minuten qua intensiteit gelijk aan een full body workout van drie uur in de sportschool.

'EMS training is als het uitvoeren van oefeningen en bewegingen terwijl je je in een bad met stroop bevindt.'

Hoe werkt ​een ​EMS training?

In onze hersenen en ruggenmerg worden dagelijks miljoenen elektrische signalen verzonden en ontvangen van en naar de spieren. Deze signalen zijn nodig om de staat van de spier te bepalen, een spier aan te spannen, om bewegingen te maken, kortom, alles om het lichaam aan te sturen.

EMS training maakt gebruik van dit natuurlijke netwerk en systeem door deze lichaamseigen signalen meer lading te geven; de ‘prikkels’ worden op veel meer plaatsen in het lichaam ontvangen.

Tijdens een EMS training worden in series van vier tot zes seconden impulsen afgegeven. In deze zogenaamde ‘prikkelfase’ worden de oefeningen/bewegingen uitgevoerd, waardoor je het gevoel krijgt alsof je tegen de weerstand in beweegt. Tijdens de voorafgaande rustfase, wanneer de prikkel niet aanwezig is, maak je jezelf sterk door je als het ware schrap te zetten. Door dit iedere keer te herhalen zorg je ervoor dat je altijd in controle bent over je eigen bewegingen.

Doordat je zelf de spiergroepen aanstuurt vóór het ontvangen van de EMS-prikkel houd je zelf controle over de bewegingen die worden uitgevoerd.

Bij iedere beweging worden de spieren, van nature, op eigen kracht ingeschakeld. Dat wil zeggen, met je eigen energie, die wordt opgewekt vanuit je eigen verbrandingssystemen. EMS training is dus geen aansturing maar juist een stimulatie van de spieren.

EMS training in de praktijk

EMS trainingen zijn in Nederland voor veel mensen nog onbekend (op sport- en fitnessgebied). Het is begrijpelijk dat het idee van ‘sporten met elektriciteit’ of ‘onder stroom staan’ in eerste instantie niet logisch klinkt of afschrikt.

Toch is het absoluut de moeite waard om deze ideeën aan de kant te zetten en te vertrouwen op jarenlange studies en behaalde resultaten van duizenden andere personen. EMS is een innovatie op fitnessgebied die je zelf geprobeerd moet hebben om een volledig en juist beeld te krijgen. De effectiviteit van deze weerstandstrainingen is wetenschappelijk aangetoond. Verder train je altijd onder de professionele begeleiding van een personal trainer of fysiotherapeut.

Veel gestelde vragen zijn: “Hoe ziet zo’n training eruit? Is het gevaarlijk? Krijg ik na een training ook 150x meer spierpijn?”

  • Een EMS training zal altijd beginnen met het instellen van de juiste intensiteit, op basis van een intakegesprek en in overleg met de getrainde.
  • Een EMS training duurt niet langer dan 20 minuten en vindt altijd plaats onder begeleiding van een professional.
  • De oefeningen die tijdens een EMS training aan bod komen zijn veelal staande, statische houdingen en zonder externe belastingen zoals bijvoorbeeld gewichten of andere attributen. Hiernaast kan EMS ook tijdens een cardio training worden ingezet, wij noemen dat EMS cardio.
  • Voorafgaand aan een training is er voldoende tijd beschikbaar voor persoonlijke uitleg, instructies en vragen. Na afloop van een training is er een kort moment gereserveerd voor advies over onder andere het herstel.

Waarom trainen met EMS?

Met dezelfde intensiteit van een 3 uur durende workout in de sportschool vraagt deze training slechts 20 minuten van je tijd. Het is dé ideale methode om snel en op een verantwoorde manier te sporten binnen een druk en dynamisch leven maar waarbij fit worden en fit blijven een belangrijk doel is. Zelfs met blessures is het mogelijk om toch te komen trainen. Samen met je trainer bespreken jullie de mogelijkheden en hij/zij past jouw trainingsprogramma aan.

Bodytec Voordelen

  • Een fullbody workout in 20 minuten.
  • Figuurcorrigerend trainen op de buik-, billen-, benen zone.
  • Tijdbesparend, 3 uur fitness in 20 minuten.

Medische Informatie

Een EMS-training met de Bodytec werkt met een impulsintensiteit binnen het micro-Ampere (mA) bereik. Deze intensiteit is volledig veilig voor het menselijk lichaam. Maar er zijn echter een antal contra indicaties waarbij het niet verstandig is om te trainen met miha bodytec.

Doordat je met slechts één EMS training van 20 minuten hetzelfde bereikt als wanneer je 3 uur intensief sport, laten de resultaten niet lang op zich wachten. Eén training per week bij ons zorgt er al voor dat je je weer lekker in je vel voelt zitten.

Downloads

Resultaten bij hartpatiënten
29 kb
Download
Trainingseffecten Krachttraining
28 kB
Download
Resultaten op vetpercentage
29,25 kB
Download
Rugklachten en EMS
28,93 kB
Download
© 2019 gemaakt door matthijstimmermans.nl
Hosted by xarahosting.nl
Alle Rechten Voorbehouden